top of page

Introduktion til projekt Huskehuset

​

Tiden er en sær fleksibel størrelse. Som en elastik der holdes mellem

tommel- og pegefingrene kan trækkes ud. I barn- og ungdommen kan

både enkelte dage og hele somre føles uendelige. Med tiden oplever vi,

at 'tidens elastik' ikke holder til et uendeligt træk. Ved skelsættende

begivenheder kan elastikken synes at slippe sit lange spænd, for

pludselig at snappe tilbage og klaske os smertefuldt på håndleddet.

 

Tiden kan indimellem stå larmende stille, når vi møder livets

uundgåelige udfordringer, som eksempelvis gennem ulykke, svigt

og død. Tiden flyver og tiden snegler sig afsted, på én og samme tid.

Alt imens bliver vi ældre og bevidste om vores egen forgængelighed.

En del af os oplever at blive en anelse mere filosofisk anlagte, mere

tænksomme og tilbageskuende. Mere konserverende, mere følsomme.

​

Måske kan man påstå at vi ER vores erindringer. Vi er summen af de oplevelser, begivenheder, møder og udfordringer livet giver os. 

​

Faktisk oplever mange af os, at vi, med vores erfaringer, oplevelser og viden har noget at fortælle både vores nære og vores sam- og eftertid.

 

Hvorfor Huskehuset?

​

Fordi alle mennesker er en god historie, hvis den fortælles rigtigt, og langt de fleste af os har lyst til at forme og fortælle os selv. Skabe narrativ omkring hele eller dele af vores levede liv. Mange mennesker har en biografi-drøm i sig.

 

- Måske er det den samlede fortælling om et langt liv i et særligt job eller et særligt sted på kloden.

​

- Måske er det udvalgte begivenheder man enten var med til at præge eller overværede på første hånd.

​

- Måske er modtageren ens egen familie og efterkommere, måske er publikum større.

​

Måske vil du bruge din historie til at møde andre, der har delt oplevelser som

relaterer sig til dine, måske vil du bidrage til et samlet værk om en begivenhed

eller arbejdsplads.

​

Mulighederne er mange - men det er svært at komme fra land, når erindrings-

arbejdet skal igangsættes som billeder, lyd eller tekst.

​

Vi har brug for inspiration fra dygtige fortællere. Vi har behov for viden, læring

og ligesindede. Vi kan have gavn af undervisere og vejledere. Vi har brug for

professionel hjælp til dele af de processer der giver vores fortælling udtryk og

publikum.

​

Men måske har vi allermest brug for at være i fællesskab med andre der, som

os, har lyst til at fortælle deres historie.

 

Huskehuset kan give sine brugere det hele.

​

​

Herværende website er alene en præsentation af det idegods, der skal forme Huskehuset.dk (eller MMRY.DK).

 

Billederne på siden er lånt og visse medieklip er ligeledes udlånt til illustration.

 

Design og funktionalitet skal udformes af et professionelt team.

​

Huskehuset realiseres

​

Over det næste år vil arbejdsgruppen bag Huskehuset.dk etablere virksomheden Huskehuset Aps.

​

Virksomheden har en række indbyggede forretningsmodeller og features, som af praktiske årsager realiseres i flere tempi. De forskellige modeller er foldet ud på forsiden og man kan ved klik på de respektive billeder læse mere om, eller se, hvordan modellerne udfoldes i det endelige brugerunivers.

​

Virksomheden Huskehuset Aps. er:

​

1. En brugerbaseret web-medieplatform og kanal for fortællinger i hhv. tekst, lyd, billede og video.

2. Et aktivt workspace for brugerne, med dertilhørende praktiske services.

3. En fysisk enhed for såvel administration, webudvikling, kursusvirksomhed og medieproduktion.

​

Team

​

Virksomheden startes af et mindre team bestående af:

​

  1. Projektleder / chefredaktør

  2. Webudviklere

  3. PR og markedsføringskonsulent

  4. Sekretær

​

Forretningsmodeller

​

Betalende brugere / abonnenter

 

Det bærende element i økonomien skal være abonnenter. Kort sagt er det et mål, at der indenfor de første år genereres 7500 - 12000 betalende abonnenter, der hver betaler kr. 50,- om måneden. For beløbet gives man adgang til at oprette egen profil, se alt indhold og rabatter på kurser og produktion. Medlemskaberne kan doneres i kortere eller længere perioder af eksterne partnere som eksempelvis Ældresagen eller større danske virksomheder med seniorklubber og 'corporate storytelling'. Brugerkredsen skal herefter udvides henover de næste år.

​

  • Online kurser / webinars

  • Studieproduktion for hhv. portrætfilm og podcast/lydportrætter

  • Kurser i erindringsarbejde (palet af high-end kurser på/i Møn, København og Århus)

  • Research-assistance

  • Grafisk assistance

  • Konverteringsservice

  • Forlag - print-on-demand

  • Rejsebureau - historiske kvalitetsrejser for grupper

  • Reklameindtægter

  • Brugeroplysninger (online marketing)

​

​

​

​

22349_253553819768_701374768_2909793_4312815_n_edited.jpg
279322186_10227238658297193_3207144681200019841_n.jpg
bottom of page